Inauguració Capella dels Dolors.



L'alcalde de Mataró dirigent-se als i les presents.

La capella dels Dolors de la Basílica Mil·lenària de Santa Maria de Mataró ja està oberta al públic després d’un procés de restauració de les pintures murals d’Antoni Viladomat.

 

L’acte d’inauguració ha comptat amb mn. Segimon Garcia – qui ha fet de mestre de cerimònia- i ha estat presidit per l’Arquebisbe de Barcelona Msn. Joan Josep Omella i l’Alcalde de Mataró. També ha comptat amb els parlament de la consellera d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya, Meritxell Ruiz, el regidor de Cultura, la representant del Centre de Restauració de Béns Mobles de Catalunya, l’arquitecte responsable dels treballs i d’en Xavier Alarcón en representació del Museu Arxiu de Santa Maria de Mataró (MASMM).

 

Redescoberta de la Capella dels Dolors

Aquest ha estat l’acte institucional, però el proper diumenge 24 a les 18:00 es podrà participar de l’acte de “Descoberta” de la capella dels Dolors on s’explicarà amb més detall les parts i simbolisme de les pintures, i posteriorment a les 19:00 hi haurà l’acte de Vespres de la Venerable Congregació dels Dolors.

 

Restauració de la capella.

Durant l’any i escaig d’intervenció s’ha fet un procés important de restauració on s’ha preservat el conjunt de les pintures, s’han aturat les degradacions i s’han eliminat alguns vernissos posteriors a Viladomat que enfosquien el conjunt. L’objectiu era recuperar l’essència i la originalitat de les pintures i la capella similar al moment que es va construir i pintar.

 

Paral·lelament també s’han fet treballs de millora i renovació  de la il·luminació amb tecnologia led i també a les làmpades dissenyades per Puig i Cadafalch per envellir la Capella, gràcies al conveni entre l’empresa Endesa i la Conferència Episcopal.

El rostre de Jesús coronant la Capella.


Parlaments

 

Després de l’obertura per part de Mn. Segimón Garcia, en Xavier Alarcón membre del MASMM i prior de la Venerable Congregació dels Dolors va explicar molt breument perquè la importància de la capella dels Dolors.




Xavier Alarcón durant la seva intervenció.
Sr. Xavier Alarcón

“Han passat 300 anys i encara la capella fa bona cara” començava el parlament. Però sobretot perquè l’estat actual és gairebé similar a l’estat original de la capella, ja que pràcticament poc s’ha restaurat i no ha patit cap destrucció, com si va patir gran part del patrimoni religiós de Catalunya.  La Capella de Mataró es va salvar dels temps revulsius de la Guerra.

També a la capella ara tot està en el mateix lloc: Cap pintura s’ha mogut de l’emplaçament original i tot està tal i com ho van pensar els constructors i el mateix Antoni Viladomat. Tampoc cap pintura ha sortit  mai de la capella i per tant ofereixen el mateix aspecte de com ho van voler al 1722.

A més la capella és una obra mestre del pintor del tricentari. Però Viladomat és molt més que això ja que fa tenir també una influència a pintors hispànics i diàleg amb els corrents italians i les noves modes.

“Viladomat té en aquesta capella un dels seus exponents més brillants, una de les seves millors obres”. Això en el seu conjunt fa que la capella sigui “ un tresor extraordinari, una bombonera artística”.

Però la capella no només és notícia i un llegat important ara; ja se’n parlava d’aqueta capella en el sXVIII tant a Mataró com a tot Catalunya. Avui tenim tot això per a descobrir i redescobrir, cloïa en la seva intervenció.


Sra. Àngels Solè
Per la seva larepresentant del Centre de Restauració de Béns Mobles de Catalunya va remarcar que era un dia important per a Mataró i també per al país. Després de repassar els treballs realtizats ja culminar dient que era un dia emociant per al patrimoni.
Va remarcar també la importància de recordar l'impuls i els inicis d'aquests treballs i acords previs sobretot des del Museu Arxiu de Santa Maria i tot una sèrie de persones i institucions.
Va pronunciar també la importància en aquesta capella de descobrir alò que ens va deixar en Viladomat i la bellesa de la seva obra, ja que la intervenció ha estat mínima i per tant tot és original.

Sr. Joaquím Fernández
El Regidor de Cultura  va fer un parlament dedicat en la primera part a remarcar el llegat i història de la ciutat de Mataró, un discurs potser més típic de clausura d'un Alcade, on va repassar episodis importants i de rellevància per al país que van esdevenir a Mataró. En la segona part va remarcar el vincle de Viladomat amb la ciutat de Mataró i va remarcar l'etiqueta que s'ha posat a la capella " la capella sixtina del barroc català".

Sr. David Bote.


Intervenció de l'Alcalde de Mataró.
L'Alcalde de Mataró per la seva part va començar amb una frase força animant a "despert-arse de la letargia del barròc i de Viladomat" a Mataró. Va remarcar els treballs tècnics i els acords entre les diferents insitucions i sobretot la col·laboració de les entitats de la ciutat i l'Ajuntament que an fet possible aquest projecte. Va agraït a tots i totes els que ho han fet possible.

Sra. Meritxell Ruiz
La Consellera d'Educació va animar en la primera part de la seva intervenció a tots els catalans i les catalanes, que tan els agrada viatjar per a conèixer altres museus i cultures, a gaudir d'aquesta riquesa tan aprop de casa. Tanmateix va demanar a totes les entitats i catalans que reivindiquèssin aquesta capella com la seva capella sixtina.
Com a consellera d'educació va remarcar la importància que en les escoles es faciliti informació sobre el llegat, sobre la història...perquè cultura i educació van de la mà.

Ex.R. Msn. J.J. Omella.
Msn. J.J. Omella.


 L'aquebisme metropolità per la seva part va iniciar l'agraïment a tots i totes per la seva presència i en especial als contructors de la capella, al quals va dir que probablement avui estarien molt contents de saber que 300 anys després encara la seva capella és admirada, i és un espaci de culte.
Va remarcar que la capella no és només un espai idoni per a contemplar la cultura i l'art barroc català; Sinó un lloc idoni per a pregar amb la Mare de Déu. En aquest sentit avui dia encara és, i per molts anys, un espai de ulte per a pregar i parlar amb Maria en la seva advocació de la Mare de Déu dels Dolors.  I fer-ho tal i com aquells constructors pensaven.

Va aprofitar per a fer una pregaria conjunta a la Mare de Déu dedicada a acollir, ajudar i facilitar eines a tots els que sofreixen i pateixen en els nostres dies, al mateix temps que va demanar a càrrecs electes presents a la sala vetllessin per a ajudar també en aquesta finalitat.

Acabat els parlaments, el duo Symbiòtic va tocar diferents peces de música barroca dels segles XVII i XVIII a violins.

Interpeteció de peces musicals a càrrec d'Adriana Alcaide i Irantzu Zuasti

Dossier de prensa:






Potser t'agraden aquestes entrades