dimecres, d’octubre 21, 2015

Agustín Castro, impulsor del projecte Origen de música confrare

Agustín Castro durant l'enregistrament d'Origen.
Avui tenim el plaer de parlar amb Agustín Castro, qui juntament amb Jorge Águila, van impulsar i lideren el projecte "Origen" a través de la productora Orion Symphony. Aquesta productora està considera com la més important dins el món confrare espanyol i al 2014 van crear una gran expectació al voler explicar la música confrare des dels seus autors, a mida per a musics i per als músics. I a més ho van fer de forma similar que una gran banda sonora d'una pel·lícula o d'una superproducció discogràfica.  Per primera vegada es compilava música antiga tocada per grans bandes i per d'altres que no estaven tapades, potser per la trascendència i abast d'aquestes, posant de relleu el bon estat de salut de la música confrare i les seves potencialitats. 

Amic Agustín, ara ja esteu treballant en la tercera entrega d'Origen, però com va sorgir el projecte inicial?

Imatge:Estudi amb partitura de "Las Lágrimas" Font: @Jorge Aguila

Tant jo com en Jorge Àguila volíem posar l'accent en els sentits, en la centralitat de la música, en donar una volta als sentiments... i com no fent-ho en una fixació en la música, en una música que hem escoltat i estimat des de petits, la música de Setmana Santa.  Llavors ens va interessar en compilar bona música que connectés, que arribés, que expressés i que fos la protagonista en un treball discogràfic on és recollís el gran llegat que hi havia. Però sobretot també per a que s'anès més enllà de les grans bandes tant referenciades i tant conegudes, per tal que hi hagués més veus i més sons. El nostre objectiu va ser focalitzar el sentiment romàntic d'un treball discogràfic d'uns 45-50 minuts i on es pogués gaudir i escoltar totes les marxes.
...Quina era la pretesió?

Això anava i va de música. Són bandes de música de Setmana Santa i calia donar-lis a elles el protagonisme, l'accent i un producte per a elles. I la pretensió era que les xarxes socials potenciessin exponencialment aquests sons, aquesta música, aquests sentiments....
I també teníem constància d'altres bandes, d'altres formacions, d'altres agrupacions que no tenien tant de renom, ni eren tan mencionades o presents a les xarxes social, i aquí a origen totes estan al mateix pla independentment si són bandes nombroses o de menys membres. Totes són importants, perquè totes fan bona música.

Per tant heu ajudat a posar de manifest la gran realitat de bandes que hi ha a casa nostre...

Imatge de l'enregistrament d'Origen III. Font: @Agustín Castro.
Ara la gent ha escoltat a bandes i moltes marxes que no coneixia. Això per descomptat ha ajudat a donar-les a conèixer, a exposar la gran quantitat de bandes que hi ha, i sobretot ajudar a veure que hi ha molta gent que s'estima la música. I a origen es defuig d'escoltar només la pista que t'agrada, la cançó maca o de l'autor que t'agrada - com succeeix a la música comercial-. Origen permet escoltar de forma seguida.
Nosaltres a part de músics, som compositors, i ens estimen la música. I en aquesta estimació no volem ser autor que només impressionen amb sons o marxes que sabem que arrencaran aplaudiments ràpids per la seva senzillesa; hem de ser capaços de fer bona música que sobretot t'emporti pels sentiments, que transmeti sentiments.  I aquesta música transmet i ajuda a concentrar-se.

I al carrer, en una processó, o en un temple la música també ajuda a transmetre?
La música ajuda a transmetre com s'ha dit i també al carrer en un acte d'expressió pública de fe o qualsevol altre acte. Però val a dir, que no és el mateix. En una processó al carrer la banda forma part del tot: hi ha una explosió de sentits. Hi ha els misteris, els portants o costaleros , els olors i els sentiments... la música engloba i ajuda però és una altra part, no pas la protagonista. I amb Origen el que hem volgut era això, ajudar a focalitzar només la música.
Agustín Castro amb José Manuel Luque.

Actualment hi ha un Origen II,   com ha estat la seva acollida?

La primera va ser novedosa. Va tenir molt bona acollida a nivell de tots els públics i va centrar la música en el tema confrare. En el segon hi ha més un producte dirigit a les bandes, als amants específics de la música confrare, un suport a que les bandes puguin enregistrar les seves marxes, és més un autohomenatge, un producte per a elles.
Des d'aquesta tessitura el primer era l'origen, la recollida de l'antiguetat que recollia elements clàssics...d'aquí el color de gel del disc. Era un homenatge a la nostra música, a la nostra religió, a la nostra tradició, a una música que ha anat transformant també els actes processionals més recents.

Focalitzant el tema de les bandes cap al nord de la península, i en especial Catalunya, de moment no tenim grans bandes confrares tant impressionats com al Sud, o potser estan començant a madurar les que hi ha?  

A Espanya hi ha una llarguíssima tradició de música confrare i origen és una gustosa pinzellada que donà un gran pas endavant. I com pinzellada no recull tot. Ara hem obert la possibililtat a que les bandes proposin peces inèdites. Però és veritat que hi ha moments tradicionals inicials diferents. La música actual va començar gairebé a Sevilla, Càdis, Huelva... i va anar evolucionat i expandint-se per tot arreu. A altres províncies les processons eren més en silenci, més recollides, es perdien la importància de la imaginació i suport que dóna la música. 
Jo he crescut en aquest món, dins una confraria i m'omple veure quan hi ha germandats que fan la seva estació de penitència amb una gran explosió musical com per exemple, las Tres Caidas o la Macarena. Em costa entendre el recull de les processons en silenci, però com he dit són tradicions diferents. 


Castro enregistrant a l'estudi. Font: Agustín Castro

Com molt bé diu, són tradicions diferents, cosa que també observem dins de la pròpia Catalunya i amb grans diferències també entre ciutats. I també veiem en els darrers anys com estan evolucionat i creixent algunes agrupacions i bandes de tambors i cornetes...

Felicito que així sigui, la música, aquesta que nosaltres estimem és part de la nostra tradició, de la Setmana Santa. Ara bé, el consell que dono és a les germandats que, dins de les seves possibilitats, recolzin a les bandes perquè elles també ajuden a donar missatge en una processó, ajuden a vestir-la també.